Hallituksen jäsenet

Ulla Kangasniemi

Olen Ulla Kangasniemi ja toimin SKOn puheenjohtajana nyt toista nelivuotiskautta. Minua voisi varmaan kuvailla melkoiseksi järjestökonkariksi, koska olen ollut mukana SKOn ja OAJ:n toiminnassa parikymmentä vuotta. Kokemus lisää osaamista ja koen, että SKO pääsee hyvin vaikuttamaan kauttani esim. OAJ:n valtuustossa ja hallituksessa; sekä edunvalvontaa että järjestöasioita ajatellen. Jatkan nyt myös neljättä kautta OAJ:n valtuuston 1. varapuheenjohtajana.

Päätyöni on Rovaniemellä Lapin ammattikorkeakoulussa, jossa toimin mm. kielten lehtorina (ruotsi, englanti) ja pääluottamusmiehenä. Opetan nykyisin melko vähän, koska olen myös vastuussa vieraskielisestä koulutuksesta ja sen kehittämisestä. Pääluottamusmiehen tehtävässä pääsee auttamaan jäsenistöä ja saamaan nopeasti apua emojärjestöltä, jos tulee eteen vaikeita kysymyksiä. Olen pitkään toiminut myös SKOn palvelussuhdeneuvojana, kaikkien sopimusalojen osalta.

Onneksi työ ja järjestötyö eivät ole koko elämä. Minulla on tytär ja avopuoliso, jotka ovat tärkeä osa elämääni. Heiltä saan myös parasta tukea ja palautetta, joskus toki turhankin suoraviivaisesti. Kakkoskotimme sijaitsee Helsingissä, mikä helpottaa huomattavasti reissaamista ja elämääni järjestötyötä ja SKOn tehtävien hoitamista ajatellen.

Viihdyn sekä maailman turuilla isoissa metropoleissa, että iki-ihanan Inarijärven rannalla mökkeillen. Minulle parasta latautumista ovat saariretkien lisäksi marjastus ja sienestys. Sanonkin aina, että mustikkametsä on parasta meditaatiota. Siellä ovat monet murheet ja mieltä askarruttaneet asiat selvinneet. Rakastan matkailun ohella myös ruoanlaittoa, leipomista ja lukemista. Lentomatkat Rovaniemen ja Helsingin välillä rentoudun nenä kirjassa, ellen sitten tee töitä.

Atte Korte

Aloitin aktiivisen opettajaurani vuonna 2011, ja jo samana vuonna liityin SKOn jäseneksi. Pian liittymisen jälkeen lähdin myös vahingossa mukaan yhdistystoimintaan. Jäsenyhdistyksen yhteysopettajan tehtävästä alkanut ay-ura on edennyt kovaa vauhtia ja nykyisin olen SKOn varapuheenjohtaja. Ennen varapuheenjohtajuutta ehdin toimia useita vuosia SKOn hallituksessa ja sitä ennen valtuuskunnassa. Olen myös ensimmäisen kauden OAJ:n valtuutettu ja OAJ:n tulo- ja palkkapoliittisen toimikunnan jäsen. Paikallisella tasolla olen Karelian ja Riverian SKO ry:n puheenjohtaja.

Työskentelen juridiikan lehtorina Joensuussa Karelia-ammattikorkeakoulussa, jossa opetan nykyisin pääosin työoikeutta liiketalouden AMK- ja YAMK-koulutuksissa. Nykyisin suuri osa työajastani kuluu OAJ:n pääluottamusmiehen tehtävän hoitamiseen.

Vapaa-aikanani teen kaikkea hyödyllistä ja kivaa. Hyödyllistä on esimerkiksi kirjoitusharrastus ja kivaa on esimerkiksi vapaa-ajan matkustaminen. Joskus elämässä on enemmän sitä hyödyllistä ja joskus on enemmän kaikkea kivaa, mutta kokonaisuutena arvioiden nämä asiat ovat aina hyvässä tasapainossa.

Tiina Kopra

Olen matemaattisten aineiden opettaja Keravalta. Koulutusala muutoksineen on tullut tutuksi parikymmentä vuotta kestäneen Keuda-uran aikana. Ay-toimintaan lähdin mukaan jo melko nuorena opettajana. Ensimmäinen pestini taisi olla luottamusmies, ja tehtävä jatkuu edelleen. Tällä hetkellä toimin lisäksi yhteysopettajana ja paikallisyhdistyksen hallituksen jäsenenä.

SKOn valtuuskunnassa aloitin vuonna 2010. Ajatukseni oli jatkaa vielä yksi kausi, mutta päädyinkin hallitukseen jo ennen sen alkua. On jännittävää liittyä porukkaan, jonka toimintaa on seurannut sivusta jo pitkään. Toivon omalla panoksellani pystyväni edistämään jäsentemme etuja ja hyvinvointia.

Vapaa-ajalla harrastan liikuntaa, partiota, lukemista ja muuta kivaa fiiliksen mukaan. Kaikista näistä aktiviteeteista voi nauttia vaikkapa SKOn lomakohteissa. 😊

Teija Launiainen

Olen laskentatoimen lehtori LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan toimipisteellä. Työura ammattikorkeakoulussa alkoi 2011. Opettajan taipaleeni alkoi jo 1990 Mikkelin kauppaoppilaitoksessa, jossa tein erilaisia ja eripituisia sijaisuuksia. Suurimman osan uraani olen ollut ammatillisella toisella asteella Lappeenrannassa. Perheeseeni kuuluu puoliso sekä oma ja omittuja lapsia yhteensä viisi. Lisäksi puolison kahden lapsenlapsen kasvua ja kehittymistä on jännittävä seurata.

Vapaa-aikani vietän mieluiten Saimaan saaressa kesämökillämme. Kesät kuluvatkin pääsääntöisesti mökkeilyn merkeissä. Mökin terassilta katsottuna jatkuvasti vaihtuva Saimaa on kuin taulu, jota en todellakaan osaa maalata enkä edes sanoin kuvata. Syksy on ollut himomarjastan kulta-aikaa. Pakastimet ovat täyttyneet siihen tahtiin, että uusiakin pakastimia jouduimme hankkimaan mustikkasatoamme varten. Talvella matkustelemme mielellämmeja tutuksi ovat tulleet monet niin suurkaupungit kuin rantalomakohteet.

Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana aktiivisesti vuodesta 1998 alkaen kun aloitin Lappeenrannan kauppaopettajien puheenjohtajana. SKOn valtuuskunnassa ehdin olla muutaman kauden ja vuodesta 2015 SKOn hallituksen varsinaisena jäsenenä. Tällä hetkellä olen myös OAJ:n toisen kauden valtuutettu sekä toimin aktiivisesti paikallis- ja alueyhdistyksessä. Olen myös ammattikorkeakoulumme luottamusmies.

Tänä päivänä edunvalvonta on haasteellista. Koulutuksen järjestäjien organisaatiot ovat isoja ja ylin johto ei välttämättä tunne opettajien arkea. Jatkuva keskusteluyhteyden ylläpitäminen ja luottamuksen säilyttäminen puolin ja toisin on tärkeää. On myös tärkeää, että jäsenet uskaltavat ottaa yhteyttä ja pyytää apua luottamushenkilöiltä tulkintaa aiheuttavissa kysymyksissä.

Sami Mäkelä

Aloitin Turun ammatti-instituutissa tietotekniikan ja matematiikan opettajana vuonna 2001.  SKO:hon liityin samana syksynä ja seuraavana vuonna aloitin yhteysopettajana. Monta vuotta meni ihmetellessä yhdistyskuviota paikallisyhdistyksineen ja piireineen, välillä osallistuen enemmän, välillä vähemmän.  Tällä hetkellä olen Turun kauppa- ja kulttuuriopettajien puheenjohtaja, paikallisyhdistyksen hallituksessa sekä alueyhdistyksen OAO jaostossa. Varaluottamusmiehenä olen ollut vuodesta 2011 ja nykyään varsinaisena.

Kolme lasta harrastuksineen pitää vauhdin päällä.  Kesäisin rauhoitutaan mökillä ja talvisin kotona kirjojen, pelien sekä pulmien parissa. Koira pitää huolen, että ulkoiltuakin tulee.

Konsta Ojanen

Työskentelen Porissa WinNovassa 2. asteella digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijana ja tietosuojavastaavana. 25-vuotisen urani aikana olen päässyt toimimaan opetuksen lisäksi monipuolisesti hankkeissa, kehittämistehtävissä ja kansainvälisillä kentillä.Pääasiallisia vastuualueita työssäni ovat digitaalisuuden hyödyntäminen oppimisessa sekä tietosuojaan liittyvän lainsäädännön kiemurat. Opettajan työnkuvasta minulla on jäljellä kilpailutoiminta Nuori yrittäjyys -ohjaajana sekä Taitaja-valmentajana asiakaspalvelun ja myynnin sekä yrittäjyyden lajeissa. Toimin myös EuroSkills-kilpailuissa yrittäjyyden lajieksperttinä.Vaikka työnkuva pyrkii väkisinkin muuttumaan vuosien karttuessa, olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että valtaosa työstäni liittyisi kiinteästi opetukseen. Se antaa paljon näkökulmaa ja painopistettä myös edunvalvontaan. Siinä työssä olen kokenut tärkeimmiksi asioiksi pyrkiä vaikuttamaan kulloistenkin liiton virallisten tavoitteiden lisäksi opettajien työssäjaksamiseen, työviihtyvyyteen ja työehtojen reiluun soveltamiseen sekä aitoon ja rehelliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden välillä.Liityin SKO:hon vuonna 2001. Parin vuoden ihmettelyn jälkeen aukesi yhteysopettajan paikka. Se tuntui olevan menoa saman tien: tehtävät jäsenyhdistyksessä, paikallis- ja alueyhdistyksissä, sekä valtakunnan tasolla aukesivat toistensa perään lähes aina kun suunsa avasi. Minä avaan suutani paljon! SKO:n lisäksi tehtäviä on nykyisin myös OAJ:n kaikilla tasoilla sekä Opetushallituksessa.Vastapainoa töilleni saan perheestäni ja urheilusta. Minulla on ”standardiperhe”, johon kuuluvat itseni lisäksi opettajana toimiva vaimoni ja kaksi lasta: tyttö ja poika, kuinkas muuten. Talo ja farmariautokin on, muttei takaluukkuun hyppäävää koiraa. Aktiivinen liikunta on minulle työssäjaksamista tukeva elämäntapa. Lenkkipolut, kuntosalit ja golfkentät ovat tulleet tutuiksi. Penkkiurheilussa minulle erityisen rakas on Porin Ässät, vaikka katsomossa ei aina yhtä juhlaa pääsekään joka vuosi kokemaan. Silloin voi onneksi keskittyä seurusteluun kohtalontovereiden kanssa.Tsemppiä kaikille arkeen ja nähdään koulutuskentällä!

Marita Pennanen

Työskentelen Hämeenlinnassa Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa, Ammattiopisto Tavastiassa, Tekstiili- ja muotialan ja Taideteollisuusalan lehtorina ja vastuuopettajana.

Koulutuksemme on osa Fredrika Wetterhoffin vuonna 1885 perustamaa työkoulua, joka myöhemmin sai nimekseen Fredrika Wetterhoffin kotiteollisuusopettajaopisto, ja on nykyisin vain ”alabrändi” oppilaitoksessamme.  Ammattiopisto Tavastia on toiminut kyseisen koulutuksen toisen asteen ylläpitäjänä vuoden 2000 alusta. Opetusaineeni ovat kankaan kudonta, värjäys, kankaanpaino ja taidehistoria. Olen oman osastoni kansainvälisyyden vastuuhenkilö.

Olen toiminut Hämeenlinnan seudun käsi- ja taideteollisuusalan opettajat ry:n hallituksessa vuodesta 2000, nimi myöhemmin Kanta-Hämeen kauppa- ja kulttuuriopettajat ja sen jälkeen SKO Kanta-Häme. Vuodesta 2002 alkaen olen ollut mainittujen yhdistysten puheenjohtaja tai sihteeri.

Vuodet 2002–2018 olin OAJ:n Hämeenlinnan paikallisyhdistyksen sihteeri ja vuoden 2019 alusta alkaen työnantajakohtaisen OAJ:n Tavastian paikallisyhdistyksen sihteeri ja hallituksen jäsen.

OAJ:n Kanta-Hämeen hallitukseen kuuluin ensimmäisen kauden ja nyt taas syksystä 2022 alkaen.

Valtuuskunnan jäsen olen toista nelivuotiskautta kautta, joka vaihtui hallitusjäsenyydeksi vuoden 2023 alussa.

Harrastuksia ovat ammattiyhdistystoiminnan, lukemisen, elokuvien katselun ja käsitöiden lisäksi luontoretkeily ja asuntoautomatkailu Euroopassa. Minulla on kolme aikuista poikaa, jotka kaikki asuvat Helsingissä omillaan sekä kaksi lastenlasta. Koiranpidossa on nyt ollut kolmen vuoden tauko – heti haluaisin uuden terrierin, jos olisin enemmän kotona.

Timo Sirviö

Olen SKOn hallituksen sekä OAJ:n valtuuston ja koulutuspoliittisen toimikunnan jäsen. Aloitin opettajan urani vuosituhannen vaihteessa Jyväskylän yliopistossa vähän niin kuin vahingossa työkaverin houkuttelemana. Tällä hetkellä toimin Savonia-ammattikorkeakoulussa palvelumuotoilun ja kulttuuritiedon lehtorina. Opetuksen ohella teen paljon hanketyötä monialaisissa projekteissa, joissa toimin osallistavan ja ihmiskeskeisen suunnittelun erityisasiantuntijana. Ihmiskeskeinen ajattelutapa näkyykin paljon kaikessa tekemisessäni. Edellisten lisäksi olen toiminut korkeakoulumme luottamusmiehenä jo vuosikymmenen ajan.

Vapaa-aikani kuluu pitkälti liikunnan ja kulttuurin parissa. Luen paljon sekä faktaa että fiktiota ja olen mukana myös historialukupiirissä, mutta katson paljon myös elokuvia ja tv-sarjoja. Liikun mielelläni luonnossa juosten, pyöräillen ja hiihtäen – se pitää mieleni kirkkaampana.