Uusi tietopaketti ammatillisten opettajien työstä – katso uudistuneen rahoituksen kiemurat

Ammatillisen opettajan työn sisällöstä, ammatillisen koulutuksen rahoituksesta ja muun muassa laadusta on julkaistu 8-sivuinen lehti nimeltä  OAJ & ammatillinen. Erillislehti auttaa osaltaan ammatillisen koulutuksen suuressa murroksessa.

Lehti tehtiin vastaamaan osaltaan ammatillisen koulutuksen suureen murrokseen. Toimintalainsäädäntö, opiskelijavalinnat, rahoituksen määrä ja perusteet, työaika- ja palkkaus, tutkinnon perusteet, kasvupalvelut. Kaikki asiat muuttuvat samaan aikaan.
Halusimme kertoa opettajille myös siitä, millaisia ammatillista koulutusta koskevia asioita ajamme eduskuntavaalikampanjassamme, koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen sanoo.Hän korostaa, että opettajat ovat keskiössä ammatillisen koulutuksen onnistumisen rakentamisessa jatkossakin.Liittoon kuuluva ei ole muutoksessakaan yksinLehdessä kerrotaan opettajan keskeisistä tehtävistä, esimerkiksi henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) laadinnasta, opetuksesta, opinto-ohjauksesta, tuen antamisesta ja muun muassa koulutus- ja oppisopimuksen opiskelijan opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvästä työstä.

Hyvien työelämäyhteyksien ja oman osaamisen ylläpitäminen ovat opettajalle edelleen keskeisiä asioita.

– Kun kyse on muutoksesta, hyvä johtaminen ja henkilöstön osallistaminen ovat onnistumisen edellytyksiä. Haasteen edessä OAJ:n jäsenellä on aina luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu tukenaan. Jäsen tavoittaa tarvittaessa myös OAJ:n toimistolta lakimiehen tai ammatillisen koulutuksen asiantuntijan. Liittoon kuuluva ei ole muutoksessakaan koskaan yksin, Nina Lahtinen painottaa.

Lehteä jaetaan loppusyksyn ammatillisella kierroksella ja Educassa 25.–26.1.
Tästä näköislehden voi lukea pdf-muodossa.