Educa 2021 siirtyy verkkoon, OAJ-risteily peruuntuu

Tammikuun 2021 Educa siirtyy verkkoon. Educa verkossa -tapahtumaan pääset mukaan vaikka omalta kotisohvaltasi. Ohjelma painottuu lauantaille. Päivän kuntavaalipaneeliin osallistuvat kaikkien puolueiden puheenjohtajat. Myös OAJ-risteily peruuntuu tammikuulta.

Messukeskus teki päätöksen yhdessä yhteistyökumppaninsa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n sekä opetus- ja kasvatusalan toimijoista koostuvan kehitysryhmän kanssa.

– Educa on erittäin merkittävä täydennyskoulutustapahtuma ja kollegoiden tapaamisen foorumi. Ihmisintensiivistä, kuormittavaa työtä tekevälle kasvatus-, opetus- ja tutkimusalan henkilöstölle Educa on myös yksi jaksamisen lähde. Olen hyvin pahoillani siitä, ettei tapahtumaa nyt voida järjestää totutulla tavalla, sanoo OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

– Ilokseni pystymme kuitenkin tarjoamaan kiinnostavan virtuaalisen mahdollisuuden tietojen päivitykseen Educa verkossa -tapahtuman kautta. Yksi ohjelman kohokohdista on kaikkien eduskuntapuolueiden puoluejohtajapaneeli, joka antaa potkua kuntavaalikampanjoille.

Educa verkossa tarjoaa ajankohtaista kotimaista ja kansainvälistä ohjelmaa

Educa verkossa -tapahtuman virtuaalisilta ohjelmalavoilta välitetään osa Educaan 2021 suunnitellusta ohjelmasta 29.–30.1.2021. Perjantaina voi seurata kansainvälistä ohjelmaa ja yliopisto- ja korkeakouluseminaaria. Lauantaina tarjolla on kuntavaaleihin liittyvän puolueiden puheenjohtajien paneelikeskustelun lisäksi muun muassa tietoa oppivelvollisuuden laajentamisesta.

– Educan ohjelmaa tarjoillaan tavallisesti yhdeksällä ohjelmalavalla ja tapahtumaan liittyy runsaasti ajankohtaisia seminaareja. Ohjelma on niin laaja, että sen esittäminen kokonaan verkossa on mahdotonta. Valitsemme sisällöstä ajankohtaisimmat osuudet, jotka tuomme alan ammattilaisten ulottuville myös nyt poikkeusaikana, kertoo Educan ohjelmasta vastaava erityisasiantuntija Riitta Silvonen OAJ:stä.

Messukeskus on tehnyt uraauurtavaa työtä uusien verkkotapahtumien kanssa. Muun muassa Helsingin Kirjamessut siirtyi verkkoon ja siihen osallistui lähes 55 000 kävijää neljän päivän aikana.

– Suomi on suurien etäisyyksien maa ja verkkototeutus tarjoaa mahdollisuuden seurata ohjelmasisältöjä paikasta riippumatta. Se antaa myös mahdollisuuden nostaa kansainvälisiä esiintyjiä osaksi ohjelmaa ja luoda mielenkiintoisia uusia sisältöjä, kertoo Educasta vastaava Tanja Pasila Messukeskuksesta.

– Viime keväästä jatkunut poikkeustilanne on heijastunut voimakkaasti opetus- ja kasvatusalalle. Olemme iloisia, että voimme tarjota heille uudenlaisen, ammattitaitoisesti toteutettavan virtuaalitapahtuman, toteaa Pasila.

Messukeskuksessa Pohjoismaiden johtava opetus- ja kasvatusalan tapahtuma pidetään seuraavan kerran tammikuussa 2022.

Educa verkossa -tapahtuma OAJ:n verkkosivuilla

Educa verkossa -tapahtuma Messukeskuksen sivuilla