Vuosi vuosityöajassa

Se oli osaltani ohi 5.6.2020: ensimmäinen lukuvuosi ja tasan 1500 tuntia töitä kirjattuna uudessa ammatillisen toisen asteen vuosityöajassa. Edelliset 21 vuotta elin opetusvelvollisuustyöaikaa. Silloin ei paljoa kirjattu, vaikka jokaisen resurssin riittävyydestä jaksettiinkin välillä veivata. Välillä niistä oli ihan kunnon matsejakin.

Ennen lukuvuoden alkua stressitasoni nousi. Onko nyt ihan oikeasti pakko alkaa pitämään kirjaa mitä tekee? Miksei vaan riitä että tekee työnsä? Lukuvuoden alettua stressitaso taas hieman laski. Muutaman kuukauden jälkeen kirjaushomma alkoi sujua muuttuen rutiiniksi. Kuten kaikessa, tärkeintä on se, miten asiat tulkitaan ja hoidetaan käytännön tasolla. Omassa oppilaitoksessani ei tarvitse kirjata liian tarkasti tekemisiään. Alussa se tuntui hassulta. Työaikasuunnitelmassa on kerrottu tavoitetyöaika moneen asiaan, mutta kuitenkin moni asia kirjataan vain yleisemmällä tasolla. Se on kuitenkin osoitus luottamuksesta. Niin kauan kuin tiettyjen työaikakirjausten selitteet ja ajankäyttö on tarkoituksenmukaista, eikä aivan valtavia poikkeamia ole, kukaan ei perään hauku.

Erityisen mukavaa oli se, ettei työaikakirjauksissa ollut kelloon katsomista. Ei tarvinnut raportoida minkäänlaisia työnteon kellonaikoja, pelkästään aikamäärä per työlaji joka päivältä. Eri asia oli tietenkin, jos halusi epämukavan työajan lisää. En kuullut kenestäkään lisää hakeneesta koko vuonna. Itsekin taisin pari kertaa ratkaista asian kirjaamalla jonkun työpätkän hieman yläkanttiin vastaamaan lisästä tulevaa määrää. En jaksanut selvittää, miten sitä lisää haettaisiin. Kukaan ei tuntunut oikein tietävän.

Työaikasuunnitelmat ovat nimensä mukaisesti suunnitelmia. Niitä voidaan muuttaa. Vuoden aikana muutettiinkin, yleensä ilman mitään dramatiikkaa. Vähäisten asioiden takia muutoksia ei ilman erityistä syytä tehty ja loppuvuodesta ei ollut kovasti väliä, meneekö luvut tasan tai edes sinne päin. Esimies hyväksyy kuittauksellaan joka kuukausi työt ja niin myös viimeisenä kuukautena. Jos jossain arviossa on selkeästi korjattavaa seuraavaksi vuodeksi, silloin sitten. Ainoa asia, missä oltiin tarkkana, oli sitomattoman työn osuus vähintään niin paljon kuin minimi vaatii. Kyllä sitomatonta riittävästi oli, useimmilla huomattavan paljon minimiä enemmän.

Yhteenvetona minulle ei jäänyt vuosityöajan kirjauksista kovin negatiivisia asioita mieleen. Meillä ainakin opettajan harkintaan ajankäytössä luotetaan ja se varmaan saakin opettajat toimimaan luottamuksen arvoisesti. Vapaajaksoista toisaalta jäi hieman hampaankoloon. Kyllä tässä viikon puolitoista nyt on selkeästi vanhaan verrattuna kesälomaa menetetty. Lisäksi joudun pitämään ensi vuoden kesälomasta viikon jo tämän vuoden syyskuussa. Tässä vaiheessa se tuntuu ihan älyttömältä, mutta palaan aiheeseen raportoiden siitä vuoden päästä!

Tiedän, että kaikkialla asiat eivät suju yhtä hyvin kuin omassa oppilaitoksessani. Vuosityöajassa on kehittämiskohteita. Tietysti, sillä sehän on vielä kovin uusi asia ja käytännön kokemuksia tarvitaan. OAJ kerää jatkuvasti kokemuksia kentältä ja pyrkii vaikuttamaan siihen, että mahdolliset epäkohdat neuvotellaan kuntoon ja sopimustekstejä sovelletaan oikein ja järkevästi. Kerro sinä omista kokemuksistasi SKO:lle, niin me kerromme OAJ:lle!

Haluan toivottaa kaikille kollegoilleni voimia alkavaan haasteelliseen lukuvuoteen! Viimeiset aloittavatkin juuri nyt ensimmäistä lukuvuottaan vuosityöajassa. Hyvin se menee!

Konsta Ojanen

WinNova, Pori