Taitavia etsitään taas

Taitaja-vuoden avajaisia vietettiin Porissa syyskuun ensimmäisellä viikolla. Lähtölaukaus on aina ansaitun juhlallinen, mutta samalla alkaa konkreettinen työ oppilaitoksissa sopivien kilpailijoiden etsimiseen eri lajeihin. Semifinaalit kilpaillaan vasta vuodenvaihteen jälkeen viikolla 5, mutta ilmoittautuminen niihin tapahtuu lokakuussa. Aikaa valmentautumiseen ei kuitenkaan ole koskaan liikaa.

Kilpailulajit Taitajassa pohjautuvat ammatillisen koulutuksen tutkintovaatimusten kiitettävään hallintaan. Kaikkiaan 50 lajista viitisentoista on aloilta, jotka ovat perinteisiä SKOlaisia aloja liittyen liiketoimintaan, matkailuun, tietojenkäsittelyyn ja kädentaitoihin. Taitaja-toiminta onkin myös valmentajina toimiville opettajille tilaisuus tavata kollegoita valmennustapahtumissa ja kilpailujen aikana. Jos et ole aikaisemmin ollut mukana Taitaja-toiminnassa, vielä ehtii siis hyvin! Parhaiten lisätietoja sinulle osaa antaa oman lajisi lajivastaava. Kilpailulajit ja niiden vastuuhenkilöt löydät Taitaja-sivustolta. Semifinaaliosallistujia ja valmentajia ei ole koskaan liikaa!

Hankaluutena saattaa olla nuorten motivointi kilpailutoimintaan. Työtä ja uskallusta opiskelijalta se toki vaatii. Palkintona on kuitenkin jopa lukuvuoden mittainen matka oman ammatin syvällisempään hallintaan ja unohtumattomat kokemukset kilpailuista. Kontaktiverkosto kasvaa ja omaa osaamistaan pääsee näyttämään laajalle. Valmentautumisen ja kilpailujen aikana voidaan monesti suorittaa myös ammattiosaamisen näyttöjä tai niiden osia, joten opinnotkin edistyvät. Menestyneimmille on tarjolla mahdollisuus hakeutua kansainvälisiin EuroSkills- tai WorldSkills-kilpailuihin Suomen ammattitaitomaajoukkueessa.

Konsta Ojanen
lajiekspertti, asiakaspalvelu ja myynti

Faktalaatikko – Taitaja

– SkillsFinland ry:n hallinnoima ammatillisen koulutuksen vuosittainen suurtapahtuma