Kouluissa pitäisi opettaa...

Mielestäni kouluissa pitäisi opettaa…

Syksy on varmasti saapunut, kun lehtien mielipidekirjoitukset sekä some alkavat täyttyä kirjoituksista, joiden aiheena on mitä kaikkea kouluissa pitäisi opettaa. Tunnetaitoja, käytöstapoja, unirytmiä, ruokavaliota, talousosaamista… Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Yhtä lailla vaaditaan lisää tunteja moneen nykyiseen aiheeseen, koska osaaminen on heikentynyt.

”Miksi ennen riitti nykyinen määrä nykyisiä tunteja?”

Osaamisen heikentyminen on laajasti tunnustettu tosiasia. Mutta miksi ennen riitti nykyinen määrä nykyisiä tunteja? Onko keskittyminen koulussa kenties herpaantunut? Tehdäänkö kotona riittävästi kotitehtäviä tai harjoitellaanko muita oppimista tukevia taitoja? Onko vanhemmilla aikaa ja halua tukea oppijaa riittävästi? Todennäköisesti vastaus kaikkiin edellisiin on helppo löytää!

Ennen kuin aletaan vaatia kouluilta lisää opetettavia asioita, voidaan miettiä miten mm. alussa luetellut taidot ovat aiemmin siirtyneet lapsille ja nuorille. Niinpä! On kovin helppo ulkoistaa kaikki jollekin muulle eli koululle. Kaikki taidot ovat toki tärkeitä, mutta mitä siihen vanhemmuuteen sitten oikein kuuluu, ellei elämäntaitojen siirtäminen omille jälkeläisilleen? Niiden opettamiseen ei tarvita opettajankoulutusta vaan arkijärkeä, esimerkkiä, rajoja ja rakkautta. Ei vaikeaa, mutta viitseliäisyyttähän se vaatii.

”Osaamisen heikentyminen tunnustetaan, mutta ratkaisu siihen on jatkuvat leikkaukset.”

Kaikkein järjettömintä on, että maan hallitus on ajanut lupauksistaan – johon kukaan ei tosin ole enää aikoihin uskonut – huolimatta koulutusta vuosikaudet yhä syvempään suohon. Osaamisen heikentyminen tunnustetaan, mutta ratkaisu siihen on jatkuvat leikkaukset. Rahoitusleikkaukset yhdistettynä huonosti valmisteltuihin uudistuksiin eivät oppimista edistä. Erityisesti ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat jo pudottaneet perus- ja erikoisosaamisen tasoa niin, että laatua on vaikea enää saada rahallakaan. Kun vielä leikkausten ja tukien poistamisen myötä kouluttautuminen työvoimapulasta kärsiville aloille käytännössä estetään, ei tulevaisuus kovin valoisalta näytä. Kenen siis on ajateltu tekevän tulevaisuudessa kaikki työt ja millä osaamisella? Entä miten pystymme jatkossa yhteiskuntana innovoimaan uutta ja pysymään globaalissa kilpailussa mukana?

Mutta ehkä hätä ei ole tämän näköinen. Aina kun jokin asia yhteiskunnassa tökkii, voidaan aloittaa keskustelu, että kouluissa pitäisi… Jospa se sillä.

Konsta Ojanen
SKO ry