Jäsenyhdistys yhteisöllisyyden vahvistajana

SKOlla on eri puolella Suomea noin 40 jäsenyhdistystä, joiden tehtävänä on huolehtia alueellisesta toiminnasta. Alueellisen toiminnan keskiössä on edunvalvonta, mutta jäsenyhdistyksen rooliin kuuluu myös erilaisen yhteisöllisen toiminnan järjestäminen.

Jäsenyhdistyksillä voi olla monenlaista yhteisöllistä toimintaa. Se voi olla vaikkapa yhteinen ruokailu vuosikokouksen yhteydessä, teatterissa käynti porukalla tai yhteiset pikkujoulut. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa olemme järjestäneet jäsenille yhteisen SKO-kokkausillan ja käyneet jäsenmatkoilla ulkomailla yhdessä Pohjois-Karjalan aikuisopettajien kanssa.

SKO tukee jäsenyhdistyksien toimintaa monin tavoin. Jokainen jäsenyhdistys saa vuosittain yhdistysavustuksen, joka on tällä hetkellä 30 euroa/jäsen. Avustus maksetaan kaikille jäsenyhdistyksille, jotka ovat toimittaneet edellisen vuoden tilinpäätöksen ja tilinumeronsa SKOn toimistoon. Avustusta yhdistykset voivat käyttää edunvalvontatyöhön, koulutuksiin, jäsenten hyvinvoinnin edistämiseen ja muihin yhteisöllisyyttä lisääviin tilaisuuksiin.

Edunvalvonnallisiin tilaisuuksiin jäsenyhdistyksillä on mahdollisuus hakea SKOlta myös jäsentilaisuuksiin tarkoitettua tukea. Tuen määrä on enintään 25 euroa/jäsen/tilaisuus. Tuen saamisen edellytyksenä on, että tilaisuuteen on kutsuttu myös toisen SKOlaisen yhdistyksen jäseniä. Edunvalvontaosuuden lisäksi tilaisuus voi sisältää myös jäsenten yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa.

SKO tarjoaa sponsorointia myös jäsentensä yhteisöllisiin urheilutapahtumiin. SKO tarjoaa sponsorointia myös jäsentensä yhteisöllisiin urheilutapahtumiin. Jäsenet voivat lähteä porukalla vaikkapa pelaajiksi golf-turnaukseen tai osallistua maratonille ja hakea SKOlta tähän tukea enintään 25 euroa/osallistunut jäsen. Tuen saamisen ehtona on valokuvan ja lyhyen somepostauksen toimittaminen SKOn toimistolle julkaistavaksi SKOn somekanavilla.

SKOn toiminta ja yhteisöllisyys on teemana myös syksyn ensimmäisessä Skootterissa. Toivottavasti saammekin lukea siitä, kuinka monipuolista ohjelmaa eri yhdistyksillä on ollut.

Atte Korte

SKO ry, varapuheenjohtaja