Hallitusohjelmasta hyvää ja huonoa

Saimme odotella maan tulevan hallituksen hallitusohjelmalinjauksia historiallisen pitkään, mutta kuten tuleva pääministeri Petteri Orpo työn alkaessa totesikin, ohjelma tuli valmiiksi juhannukseen mennessä. Vahva ja välittävä Suomi-niminen ohjelma on pitkä ja sisältää paljon yksityiskohtia, jotka on haluttu laatia tarkoiksi hallituspohja huomioiden ja mahdollisia hallituksen sisäisiä ja miksei ulkoisiakin irtiottoja ennakoivasti vältellen. Se sisältää tiukkaa talouskuria, mutta onneksi koulutukseen ei kohdistu niin paljon leikkauksia ja säästötoimenpiteitä kuin silloin, kun maassa viimeksi oli oikeistohallitus.

Huolestuttavaa toki on, miten ammattiyhdistysten lakko-oikeutta halutaan rajata ja paikallista sopimista lisätä. Myös määräaikaisten työntekijöiden asemaa ollaan heikentämässä ja irtisanomista helpottamassa. Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tullaan myös tekemään sen ehtojen osalta uudistuksia, jotka osuvat heikoimmassa asemassa oleviin. Nyt on entistäkin tärkeämpää kouluttaa omia luottamusmiehiämme ja nostaa heidän osaamistaan, jotta he pystyvät huolehtimaan jo paikallistasolla työntekijöiden oikeuksista.

Perusasteen koulutukseen satsataan, ihan kuin ennen vaaleja jo saattoi poliitikkojen puheista ennakoida. Toki on hyvä asia, että osaamistason nostoon, oppimisen tukeen ja opetuksen laatuun satsataan jo opintojen alkuvaiheessa. Me ammatillisella puolella odotamme myös valtiovallan panostuksia. Ammatilliseen toisen asteen koulutukseen luvataan lisää lähiopetusta, mikä on positiivinen asia. Hieman huolettaa ammattikorkeakoulujen tilanne. EU/ETA-alueen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden lukuvuosimaksuja halutaan entisestään nostaa. Korkeakoulujen rahoitusmallia ollaan parhaillaan uudistamassa, joten nyt jos koskaan olisi tärkeää saada mallia kehitettyä nimenomaan perusrahoituksen osalta. Vapaa sivistystyö joutuu kuitenkin leikkauslistalle.

Nähtäväksi jää, miten työmarkkinoiden ja koulutuksen uudistukset toteutuvat. Ne vaativat lainsäädäntömuutoksia ja eduskuntatyöskentelyssä onkin odotettavissa opposition ja hallituksen törmäyskursseja. Niiltä ei varmasti vältytä.

Ulla Kangasniemi