Sääntö- ja nimimuutos

Taustaa

Jäsenyhdistyksen on suositeltavaa päivittää sääntöjään siten, että yhdistyksen nimi on yhteensopiva SKOn uuden nimen ”SKO – Suomen korkeakoulujen ja toisen asteen opettajat ry” kanssa. Esimerkkeinä jo muutetuista jäsenyhdistyksien nimistä voidaan mainita Pirkanmaan SKO ry ja SKO Mikkeli ry.

Jäsenyhdistyksen mallisäännöt

SKOn hallitus on hyväksynyt jäsenyhdistyksille mallisäännöt. Jäsenyhdistyksien on suositeltavaa käyttää mallisääntöjä. Näiden käyttäminen tuo joustavuutta yhdistyksen hallinnon hoitamiseen:

– Yhdistyksellä on vain yksi vuosikokous keväällä maalis-kesäkuussa

– Yhdistys voi valintansa mukaan laatia tilinpäätöksen tai vuosilaskelman

– Yhdistys voi valita, onko toiminnantarkastajia yksi vai kaksi

– Yhdistys voi halutessaan pitää vuosikokouksen hybridikokouksena tai täysin etäkokouksena

– Mallisääntöihin perustuvan sääntömuutoksen rekisteröinti PRH:ssa on edullisempaa ja nopeampaa.

> Ennakkotarkastetut säännöt

Sääntöjen muuttaminen

Yhdistyksen hallituksen tulee esittää vuosikokoukselle sääntömuutosta. Asiasta on mainittava kokouskutsussa, jonka liitteenä on oltava ehdotetut uudet säännöt (mallisäännöt). Vuosikokouksessa jäsenille esitellään uudet säännöt (mallisäännöt) ja mahdollinen yhdistyksen uusi nimi. Kokouksessa sääntöjen muuttamista tulee kannattaa vähintään 2/3 annetuista äänistä.

Vuosikokouksen päätöksen jälkeen yhdistyksen puheenjohtaja ilmoittaa sääntömuutoksesta PRH:n yhdistysrekisteriin sähköisesti: https://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/sahkoinenasiointi.html.

– Pankkitunnuksilla kirjautumisen jälkeen valitse oma yhdistyksesi ja sen jälkeen kohta ”Muuta yhdistyksen tietoja”.

– Seuraavalla sivulla valitse ”Nimen tai kotipaikan muutos tai muu sääntömuutos”.

– Seuraavalla sivulla valitse ”Kyllä, säännöt on ennakkotarkastettu”. Tämän jälkeen syötä avautuvaan tekstikenttään diaarinumero: 2023/763037Y ja paina ”Jatka”.

– Valitse avautuvasta tekstilaatikosta ”Jatka”.

– Seuraavalla sivulla sinun tulee tarkistaa yhdistyksen osoite- ja yhteystiedot.

– Seuraavalla sivulla voit tarvittaessa muokata yhdistyksen nimeä valitsemalla nimen kohdalla ”Muokkaa”.

– Seuraavalla sivulla ilmoitetaan yhteyshenkilö, joka antaa ilmoituksesta lisätietoja. Tähän on luontevinta kirjata yhdistyksen puheenjohtajan tiedot.

– Viimeisellä sivulla muutosilmoitus hyväksytään painamalla painiketta ”Allekirjoita”. Tämän jälkeen maksetaan vielä muutosmaksu 50 euroa.

Lisätietoja ja neuvontaa

Lisätietoja ja neuvontaa sääntö- ja nimimuutoksiin liittyen saat SKOn varapuheenjohtajalta Atte Kortelta (atte.korte@gmail.com).