SuomiAreena starttaa Porissa

Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, SuomiAreena, starttaa tänään Porissa. OAJ:n tapahtumissa SuomiAreenan kävijät pääsevät muun muassa kurkistamaan nykykouluun ja kuulemaan päivänpolttavia koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen puheenaiheita. Tutustu OAJ:n ohjelmaan ja nappaa talteen ohjelmatärpit.

Tänään alkavassa SuomiAreenassa on tarjolla koko viikon ajan ohjelmaa jokaiselta koulutusasteelta. Porissa 15.–19. heinäkuuta järjestettävän SuomiAreenan teemoina ovat tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot, joten koulutus on esillä isommin kuin koskaan aiemmin.

OAJ on ensimmäisenä ammattijärjestönä SuomiAreenan pääyhteistyökumppani. Pääyhteistyökumppanuus antaa mahdollisuuden vauhdittaa yhteiskunnallista koulutuskeskustelua. OAJ nostaakin koko SuomiAreena-viikon ajan aiempaakin vahvemmin esille koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä.

Nappaa ohjelmatärpit talteen

OAJ tarjoaa koko SuomiAreena-viikon ajan ohjelmaa jokaiselta koulutusasteelta aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Olemme Kansalaistorilla paikalla joka päivä, ja ohjelmaa järjestämme maanantaista torstaihin. Tässä muutamia poimintoja:

• Tiistaina 16.7.: Onko kouluista ja koululaisista ilmastovaikuttajiksi? Mikä on koulun rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa? Onko nykykoulu ilmastoradikaali maailman muuttaja vai kulutusyhteiskunnan ylläpitäjä? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan tiistaina 16.7. klo 16–17, kun SuomiAreenan keskustelut alkavat ilmastoasioilla.
  • Keskiviikkona 17.7.: Ovet auki nykykouluun. OAJ:n pop up -koulu tarjoaa korttelin täydeltä oppimiselämyksiä, kun Porin lyseon ovet avautuvat kaikelle kansalle keskiviikkona 17. heinäkuuta. Koulussa on esillä yli 30 nykyaikaista opetustuokiota. Hyppää mukaan historialliseen pakohuonepeliin, osallistu sähköiseen ylioppilaskirjoitukseen tai rakenna robotti. Pop up -koulun ovet ovat avoinna klo 9.30–15.
  • Torstaina 18.7.: Koko päivän koulutuskeskustelumaraton. Torstaina SuomiAreena-rannassa järjestetään yli kuusituntinen koulutuskeskustelu aiheenaan miten Suomen menestys nojaa koulutukseen. Asiaa muun muassa arvosanojen oikeudenmukaisuudesta, opettajien hyvinvoinnista ja maahanmuuttajien kotoutumisesta. Keskustelemassa mukana presidentti Tarja Halonen. Tule mukaan seuraamaan keskustelua klo 10–16.30.
  • Osallistu paikan päällä tai etänä. Tutustu OAJ:n SuomiAreenassa järjestämään ohjelmaan kokonaisuudessaan tästä. Suuri osa keskusteluista striimataan Mtv-palveluun, joten voit osallistua mukaan myös vaikkapa laiturinnokasta.

Osallistu keskusteluun somessa

• Voit osallistua keskusteluun sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #SuomiAreena. Pop up -koulun tunnelmiin pääset mukaan tunnisteella #popupkoulu. Ennakkojuttuja pop up -koulun ohjelmanumeroista löydät täältä.
  • Nostamme viikon kohokohtia myös Facebook-tapahtumaamme.